NUFFNANG

Sabtu, Mei 28, 2011

Berita Sains

NGIN tahu perkembangan terkini dunia sains yang boleh membantu meningkatkan kualiti kehidupan anda? Ikuti Berita Sains di alam cyber2011. 
Gula-gula lahirkan pengganas?
KANAK-KANAK yang makan gula-gula setiap hari cenderung menjadi seorang yang ganas apabila dewasa, menurut satu kajian terbaru.
Data daripada 17,500 peserta dalam kajian statistik British mendapati, kanak-kanak berusia 10 tahun yang makan coklat, gula-gula atau konfeksionari lain setiap hari secara signifikan lebih cenderung disabitkan jenayah keganasan pada usia 34 tahun.


SEJAUH manakah gula-gula boleh menyebabkan kanak-kanak menjadi ganas apabila mereka dewasa?




Secara spesifiknya, 69 peratus yang ganas pada umur 34 tahun telah memakan gula-gula setiap hari semasa mereka kecil, berbanding 42 peratus yang tidak ganas. Bagaimanapun, saintis tidak pasti mengapa.
"Penerangan yang boleh kami beri setakat ini ialah memberikan gula-gula dan coklat secara umumnya menghentikan kanak-kanak daripada belajar bagaimana untuk menunggu untuk mendapatkan sesuatu yang mereka hendak," kata ketua pengkaji Simon Moore dari Cardiff University. "Tidak boleh menangguhkan untuk mendapat apa yang disukai boleh mendorong mereka bertindak melulu dan ia amat berkaitan dengan melakukan jenayah."
Kajian itu diperincikan dalam isu Oktober British Journal of Psychiatry.
"Perkaitan antara pengambilan bahan konfeksionari dan jenayah keganasan perlukan perhatian untuk kajian lanjut," Moore dan rakan-rakan pengkajinya menulis. "Menyasarkan pada apa yang kanak-kanak makan boleh memperbaiki kesihatan dan mengurangkan keganasan."
Demonstrasi teknologi Vocaloid
DEMONSTRASI teknologi Vocaloid iaitu sintesis suara oleh syarikat gergasi instrumen muzik, Yamaha telah berlangsung di pameran Ceatec, Chiba, Jepun baru-baru ini.
Demonstrasi teknologi tersebut dilakukan menggunakan robot humanoid HRP-4C yang dibangunkan oleh institut AIST.


ROBOT humanoid HRP-4C yang dibangunkan oleh institut AIST menyanyikan beberapa lagu dengan iringan muzik daripada piano yang dimainkan secara automatik.




Robot itu menyanyi beberapa lagu dengan iringan muzik daripada piano yang dimainkan secara automatik.
Ceatec ialah pertunjukan elektronik terbesar di Asia.
Planet baru mungkin dihujani batu kerikil
HUJAN pada planet yang baru ditemui, Corot-7b adalah dalam bentuk batu kerikil, bukan titisan hujan. Demikian menurut pengkaji yang menyelidik atmosfera mencadangkan.
Pengkaji-pengkaji di Washington University, St. Louis, Amerika Syarikat (AS) percaya kepanasan planet itu menyebabkan batu berubah menjadi wap. Sedangkan, jika di bumi, air berubah menjadi wap.
Pengkaji-pengkaji beranggapan sebelum menurunkan hujan batu kerikil, awannya seperti menampung timbunan pasir. Mereka percaya ia akan menghujankan batu kerikil ke tasik lava yang menggelegak di bawahnya.


COROT-7b paling menarik perhatian kerana ia satu-satunya planet yang disahkan mempunyai permukaan berbatu.




“Atmosferanya terdiri daripada wap yang boleh didapati daripada proses pemanasan batu,” kata profesor sains planet, Bruce Fegley baru-baru ini. “Bergantung kepada cuaca, hujan boleh turun dalam bentuk letusan lava atau batu yang turun seperti salji.”
Fegley yang mengkaji atmosfera Corot-7b bersama pembantunya, Laura Schaefer menambah, cara cuaca berlaku di planet itu masih tidak diketahui.
Saintis-saintis Eropah yang mengumumkan penemuan planet di luar sistem suria itu pada awal tahun ini meminta pengkaji universiti berkenaan untuk meramalkan model atmosferanya.
Walaupun angkasawan telah menemui lebih 300 planet di luar sistem suria, namun Corot-7b paling menarik perhatian kerana ia satu-satunya planet yang disahkan mempunyai permukaan berbatu berbanding yang lain yang hanya gumpalan gas.
Corot-7b juga terletak terlalu dekat dengan mataharinya menyebabkan suhu di permukaan planet itu melebihi 1,982 darjah Celsius. Ia terlalu panas untuk didiami hidupan.

1 ulasan:

aeshcame berkata...

Okey thank you. lepas ni no more gula2 untuk anak saya.

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: