NUFFNANG

Jumaat, September 09, 2011

Nasir tembak makhluk halus


Lelaki Kuala Nerang ini mendakwa boleh mengesan kehadiran emas dan harta karun di dalam perut bumi.



MENGUBAT pesakit dengan menembak makhluk halus menggunakan senapang? Bunyinya memang pelik, tetapi itulah yang dilakukan oleh Nasir Che Ngah, 56, yang tinggal di Kuala Nerang, Kedah.

Lelaki ini didakwa boleh merawat penyakit misteri dan ‘buatan orang’, malah mengesan harta karun yang tertanam jauh di perut bumi.
Rumah Nasir yang dibina di atas tanah pusaka ibunya terletak agak terpencil daripada kediaman penduduk kampung yang lain.
Persekitaran sebegini mungkin klise sebuah drama seram televisyen atau kisah hantu dalam novel.
Bagaimanapun, kata Nasir yang lebih mesra dipanggil Abang Ali, dia tidak mewarisi ‘sesuatu’ daripada nenek moyang. Sebaliknya, kepandaiannya mengubati orang sekarang diperoleh selepas puas menuntut ilmu.
Menurut Nasir, selepas berhenti kerja di sebuah jabatan kerajaan pada tahun 1981 untuk bekerja sendiri, terdetik di hatinya untuk kembali mengaji al-Quran dan menggantikan balik ibadat yang telah diabaikannya semasa zaman remaja. Umur Nasir ketika itu ialah 28 tahun.
“Sejak itu, saya banyak berpuasa dan menghabiskan masa dengan membaca al-Quran dan hadis di rumah,” ujarnya kepada Jurnal.
Nasir memberitahu, suatu hari pada tahun 1985 ketika mendalami ilmu Islam, dia terdengar satu suara yang pada mulanya sayup-sayup tetapi lama-kelamaan suara tersebut semakin dekat. Keadaan itu berlaku selama kira-kira tiga bulan.

SERPIHAN cermin berbentuk pelik yang didakwa imej makhluk halus yang telah ditembak.




ANTARA khazanah perut bumi yang ditemui Nasir ialah serbuk emas ini.


Anehnya, Nasir tidak terkejut. Malah dia sudah menjangkakan perkara itu kerana tujuan dia menuntut ilmu adalah untuk bertemu dan bersahabat dengan entiti alam ghaib itu.
“Kini makhluk itu banyak membantu saya dalam mengubati pesakit. Malah dia juga boleh mengesan khazanah yang terdapat di dalam perut bumi,” jelas Nasir yang pernah membantu pihak muzium mengesan artifak-artifak lama yang tersembunyi di dalam tanah.
Menceritakan mengenai makhluk yang telah banyak membantunya itu, Nasir memberitahu, sebelum ‘memanggilnya’, dia perlu melakukan solat sunat dua rakaat dengan bacaan ayat-ayat tertentu dan menyatakan pertolongan yang ingin diminta.
Sungguhpun telah banyak membantu orang ramai yang dalam kesusahan seperti kereta hilang, sakit disihir, ternakan dicuri dan masalah rumah tangga, Nasir tidak terlepas daripada dituduh melakukan pengubatan songsang.
“Saya masih seorang Islam dan mengaji al-Quran macam penganut Islam yang lain. Cuma saya ada kebolehan untuk merawat pesakit,” akui Nasir.
Bincang dengan ‘mereka’
Mengenai cara pengubatan beliau, anak jati Kedah ini menjelaskan, pesakit tidak perlu datang ke rumahnya untuk berubat sebaliknya hanya waris terdekat yang mesti datang berjumpa dengannya.
“Saya perlukan nama pesakit dan berjabat tangan dengan waris untuk mengetahui sama ada pesakit ‘terkena buatan orang’ atau memang dia sakit,” jelasnya.
Ujar beliau, ada satu kes di mana seorang waris menyangka ibunya diserang pesakit misteri pada hal ibunya itu ada ketumbuhan apendiks.
“Jadi saya segera suruh anaknya itu membawa ibunya ke hospital untuk pemeriksaan dan ternyata ia benar,” kata Nasir.
Bagi pesakit yang mempunyai masalah kronik seperti disihir atau sakit yang melibatkan makhluk halus, cara menembak makhluk itu dengan menggunakan senapang dan peluru khas akan dilakukan jika pengubatan cara biasa tidak berjaya.
Pengubatan itu akan dilakukan di belakang rumahnya dengan menembak makhluk halus yang mengganggu pesakit melalui sekeping cermin.
“Apabila saya tembak, serpihan cermin itu akan membentuk makhluk yang saya lihat sebelum ini,” jelasnya yang turut menunjukkan serpihan cermin berbentuk aneh kepada wartawan Jurnal.
Apa pun, menurut Nasir, usaha mengubati pesakit tidaklah sesukar berunding dengan makhluk halus yang menjaga khazanah bumi seperti emas.
“Kerja itu lagi rumit, kena bincang dengan ‘mereka’. Kalau ada yang tidak kena, perlu bincang balik. Jangan buat mereka marah kerana makhluk halus itu sangat ‘lurus’,” tambahnya yang dahulu kerap mencari emas di hutan Pahang dan Kelantan.

Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: