NUFFNANG

Khamis, Disember 01, 2011

Kawal kereta guna signal otak

kereta rekaanya dinamakan Angkor 333-2010.


PHNOM PENH – Sebuah kereta yang dibina oleh pereka Kemboja, Nhean Phaloek menarik perhatian orang ramai selepas dia mendakwa kenderaan itu dapat dikawal hanya dengan menggunakan minda.

“Saya memetik jari dan pintu kereta itu akan terbuka atau cuma membayang pintu terbuka dan ia akan terus terbuka,” kata Phaloek, 51, ketika memperkenalkan kereta rekaanya dinamakan Angkor 333-2010.
Orang ramai terpegun ketika Phaloek melakukan demonstrasi namun dia enggan mendedahkan sistem kawalan jauh yang melakukan fungsi tersebut.
Selain Phaloek, seorang bekas guru matematik, Kong Pharith turut menarik perhatian orang ramai selepas membina sebuah kereta tribrid yang beroperasi dengan menggunakan tenaga solar, elektrik dan petrol.
Pereka tersebut yang mula mendapat perhatian pada tahun 2005 apabila dia membina sebuah basikal berkuasa solar percaya bahawa industri pembuatan kenderaan akan berkembang di Kemboja tidak lama lagi.
“Hasil inovasi kami menjadi motivasi kepada generasi seterusnya untuk menghasilkan ciptaan-ciptaan baru sekali gus membuktikan kepada dunia bahawa anak Kemboja mampu melakukan apa yang anda fikir kami tidak mampu,” katanya.
Terdahulu, beberapa pegawai kerajaan negara itu mengumumkan bahawa syarikat Korea Selatan, Hyundai akan membuka sebuah kilang pemasangan kereta di barat laut Kemboja yang berkapasiti memasang 3,000 kenderaan setahun. – AFP


Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: