NUFFNANG

Isnin, Januari 23, 2012

Bila perlu servis utama?


ENJIN kereta moden terbina daripada ratusan atau ribuan komponen bergerak yang saling berhubung antara satu lain bagi melengkapkan kitaran operasi.
Komponen itu dibina daripada material yang berbeza dan memiliki jangka hayat tertentu bergantung kepada ketahanan dan jangka hayat bahan tersebut.

Jadi, bagi memudahkan penjadualan gantian komponen, pihak pengeluar bersepakat untuk menyeragamkannya mengikut batuan perjalanan.
Semuanya dirujuk dengan melihat jarak perjalanan yang telah dilalui oleh kenderaan tersebut dalam odometer yang dipasangkan standard pada semua kenderaan bermotor.
Penyelenggaraan berkala yang pendek termasuklah penukaran minyak pelincir, bendalir kotak gear, cecair brek dan stereng kuasa, air radiator, pad brek, pengelap cermin, tayar dan beberapa yang lain.
Ia ditukar pada kadar perjalanan setiap 3,000 kilometer (km), 5,000 km, 10,000 km mengikut jenis kenderaan, ataupun berdasarkan pemerhatian fizikal.
Penyelenggaraan utama pula adalah komponen bergerak yang lebih panjang jangka hayatnya seperti tali sawat dan pelapik klac (untuk kereta manual).
Tali sawat
Enjin-enjin moden kebanyakannya menggunakan susunan silinder menegak yang disebut over head camshaft (OHC).


PASTIKAN anda menggunakan khidmat mekanik yang bertauliah semasa menukar tali sawat kereta.



Berbeza dengan teknologi lama seperti pushrod, enjin-enjin moden lebih kompak, ringan dan ekonomikal.
Susunan enjin itu memastikan silinder mempunyai jarak perjalanan yang maksimum dalam sebuah silinder yang kecil di mana crankshaft dihubungkan dengan aci-sesondol di bahagian kepala silinder dengan tali sawat.
Tugas tali sawat ialah memastikan crank atau engkol berpusing tepat sebagaimana aci-sesondol menekan balik injap, seterusnya palam pencucuh menghasilkan percikan api kepada kepala omboh.
Penentuan masa (timing) yang betul amatlah kritikal ketika pemasangan tali sawat kerana sedikit sahaja kesilapan, keharmonian pergerakan semua komponen itu akan terjejas.


TALI sawat kereta biasanya mempunyai jangka hayat batuan 100,000 km.



Tali sawat kenderaan mempunyai jangka hayat yang tertentu. Sila rujuk buku panduan kenderaan anda. Dalam kolum jadual penyelenggaraan biasanya dicadangkan batuan yang sesuai untuk ditukar tali sawat tersebut.
Sesetengah kereta pula terdapat pelekat khas yang diletakkan pada penutup rocker enjin untuk mengingatkan pengguna masa yang sepatutnya tali sawat ditukar.
Rata-rata pengeluar mencadangkan tali sawat ditukar selepas batuan mencecah 100,000 km. Namun, ada juga yang mencadangkan 60,000 km, 80,000 km dan sebagainya. Ia bergantung pada jenis kereta dan enjin.
Penukaran komponen itu perlu diambil serius kerana anda akan menghadapi mimpi ngeri sekiranya tali sawat putus secara tiba-tiba ketika enjin bergerak.
Bagi keadaan yang teruk, omboh boleh retak atau pecah dan injap kepala silinder boleh bengkok. Kos pembaikannya melibatkan proses yang disebut overhaul iaitu enjin yang mengalami masalah serius, perlu dileraikan dan digantikan komponen pakai lusuh yang lain.
Pemasangan tali sawat itu juga perlu dilakukan oleh mereka yang pakar. Enjin susunan empat silinder sebaris dengan aci sesondol tunggal biasanya lebih mudah.
Namun, bagi enjin dengan dua aci sesondol (DOHC) lebih sukar, malah enjin-enjin susunan V seperti Perdana V6 yang memiliki empat aci sesondol adalah lebih rumit.
Banyak kes terjadi, kereta kehilangan kuasa atau langsung tidak boleh dihidupkan selepas tali sawat ditukar akibat kesilapan menentu ukur pemasa tali sawat pada kedudukan yang tepat.
Timing chain
Namun tidak semua enjin jenis OHC menggunakan tali sawat. Ada segelintir yang menggunakan timing chain. Mekanismanya sama, namun komponennya lebih kukuh yang diperbuat daripada besi seperti yang terdapat pada motosikal.
Berbeza dengan timing belttiming chain memiliki jangka hayat yang lebih lama. Lazimnya lebih sekali ganda daripada usia timing belt, namun kos penggantian biasanya lebih tinggi selain pemasangan yang agak kompleks.


TIMING chain mempunyai jangka hayat yang lebih lama berbanding tali sawat.



Enjin yang menggunakan mekanisme itu ada yang dicadangkan pada batuan 200,000 km. Sama seperti timing belt, ia perlu diselenggara bila tiba masanya.
Bila jangka hayat komponen tersebut telah sampai masanya untuk ditukar, jangan berlengah lagi. Seperkara lagi yang lebih penting, pastikan peralatan tersebut adalah yang asli.
Walaupun harganya lebih mahal daripada komponen tiruan, ia dijamin pengeluar dan melalui proses kawalan kualiti yang rumit.
Ia telah diuji dan bertepatan dengan spesifikasi pengeluar. Jangan mengambil risiko berjimat dengan menggunakan komponen tiruan kerana tali sawat dan timing chain ibarat nyawa kenderaan.
Source Link

1 ulasan:

Unknown berkata...

oooooo baru tau nih.sbb aku tau naik je..ehehe

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: