NUFFNANG

Rabu, Februari 22, 2012

Satelit NASA mengesan ribut seluas 90 batu di dasar laut.

Sebuah satelit NASA telah bejaya mengesan dan merakam imej ribut sebesar 90 batu persegi di bawah dasar laut.Pembentukkan pusaran air  seluas 90 batu lebar ini telah di kesan di luar pantai Afrika Selatan oleh satelit Terra.Namun di laporkan tidak menimbulkan ancaman kepada penduduk dunia.


Imej yang menakjubkan: pusaran seluas 90 batu persegi, dikesan di luar pantai Selatan Afrika oleh satelit NASA Terra, kelihatan berbahaya tetapi ia lebih cenderung untuk mengangkat segala isi hidupan dari dasar laut.
Ribut laut - yang lebih dikenali sebagai pusar - berbentuk pusaran pelik yang jauh di bawah permukaan lautan. Ini pusar melawan arah jam yang dinamakan Agulhas, yang mengalir di sepanjang pantai tenggara Afrika dan sekitar hujung Afrika Selatan.
Lihat dengan teliti: Imej terperinci dar satelit Terra menunjukkan pusaran yang berputar melawan arah jam.Air yang kelihatan sangat biru ditengah-tengah dalah pusat kepada ribut tersebut. 
Pusaran Agulhas - juga dipanggil 'cincin semasa' - cenderung untuk menjadi antara pusaran dan ribut yang terbesar di dunia, yang mampu mengangkut, air masin yang panas  dari Lautan Hindi ke Atlantik Selatan,dan segala hidupan laut yang berada di dasarnya. Fenomena aneh ini telah dilihat semasa satelit Terra menjalankan rutin hariannya untuk memeriksa warna imej Bumi.

Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: