NUFFNANG

Khamis, Mei 31, 2012

Haiwan pelik ditemui di China


Adakah ini berudu? Ikan? Semuanya bukan. Apakah jenis makhluk ini ? Makhluk ini ditemui di China, Sichuan di sawah padi. Tidak ada penduduk kampung yang boleh menamakan makhluk ini. Jadi mereka memanggilnya "Ketam Aliens".Jika di Malaysia ia mirip "Belangkas".Menurut pakar ia adalah haiwan yang pernah wujud daripada 200 juta tahun yang lalu.



Ketam Aliens adalah arthropod yang tinggal terutamanya di perairan laut cetek pada bahagian bawah berpasir atau berlumpur yang lembut. Mereka, bagaimanapun, sekali-sekala datang di pantai, contohnya untuk mengawan.


 Mereka biasanya digunakan sebagai umpan dan  baja, dan dalam tahun-tahun kebelakangan ini terdapat penurunan dalam bilangan individu, sebagai akibat daripada kemusnahan habitat pantai di Jepun dan kepanasan melampau sepanjang pantai timur Amerika Utara. Tetrodotoxin boleh hadir dalam dalam spesis telur yang mendiami perairan Thailand. Ketam Aliens dianggap hidupan fosil.


Ketam Aliens menyerupai kepada labah-labah dan kala jengking.Seluruh badan ketam Aliens dilindungi oleh cangkerang keras. Mereka mempunyai dua sebatian mata yang besar dan beberapa yang lebih kecil kelihatan agak serupa dengan labah-labah yang besar. Mereka mempunyai lima pasang kaki untuk berjalan,berenang dan bergerak srta menyuap makanan ke dalam mulut. Panjang, lurus, ekor tegar boleh digunakan untuk melibas diri mereka jika mereka diserang.

Tidak seperti manusia, ketam Aliens tidak mempunyai hemoglobin dalam darah mereka, tetapi sebaliknya menggunakan hemocyanin untuk membawa oksigen. Kerana kehadiran kuprum dalam hemocyanin, darah mereka adalah biru. Darah mereka mengandungi amebocytes, yang memainkan peranan yang serupa dengan sel darah putih untuk vertebrata dalam mempertahankan organisma terhadap patogen.

1 ulasan:

Mr.PiNGu berkata...

mmg pelik la alien ka hehee

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: