Nuffnang Ads

Isnin, Ogos 13, 2012

Wanita Ini Samakan Pakaian Wanita Muslim Dengan Kostum Batman


Wanita Ini Samakan Pakaian Wanita Muslim Dengan Kostum Batman-Sebuah majalah di AS baru-baru ini menerbitkan sebuah tulisan yang dianggap menyinggung wanita muslim. Cerita yang dimuat di majalah Vice tersebut menceritakan pengalaman wakil editor fashion bukan beragama Islam, yang bernama Annette Lamothe-Ramos, yang memakai Purdah  selama satu hari dan berjalan di sekeliling kota New York untuk merasai sendiri bagaimana pandangan masyarakat terhadap wanita yang memakai purdah.

Annette Lamothe-Ramos


Bersiap memakai Purdah dalam kereta sebelum keluar

Dalam tulisannya, Annette yang menyebut pakaian yang ia kenakan dengan nama burqa (padahal seharusnya niqab atau purdah), menceritakan bahwa ketika ia mengenakan niqab dan berjalan-jalan, banyak orang yang ketakutan pada dirinya. Ia ada menyatakan bahkan anjing peliharaannya pun takut dan keliru ketika ia mengenakan niqab.
Bersama anjing kesayangan,Yang takut dan keliru melihat tuan - nya
Perkara yang paling menyinggung ialah ketika Annette merasa dirinya mirip dengan Batman ketika tubuh dan pakaianya di tiup angin, kerana memakai niqab. Ia juga menceritakan bagaimana pakaian tersebut membuat dirinya berpeluh sangat banyak. Annette menyatakan bahwa salah satu nilai kegunaan memakai niqab ialah tak perlu lagi memakai payung jika hari 
turun hujan.Kebetulan semasa dia berjalan-jalan hujan turun menimpanya.

Kehausan selepas sehari suntuk membuat eksperimen keliling New York

Sudah pasti tulisan yang di post di website dan di majalah ini mendapat banyak komen para pembacanya yang beragama Islam. Kebanyakan komen menyatakan bahwa tulisan Annette sangat menyinggung dan melukai hati wanita muslim. Annette juga disebut sebagai orang yang tak sensitif dan tak memiliki perasaan kerana sesuka hatinya membandingkan pakaian kehormatan wanita muslim dengan kostum superhero Batman.

Semoga Annette Lamothe-Ramos terbuka hati memeluk Islam suatu hari nanti 
Namun dalam akhir tulisannya, Annette juga menyatakan bahwa dari eksperimennya, ia belajar untuk lebih menghargai wanita yang memakai niqab dan burqa. 

Sumber

1 ulasan:

BlogS of Hariyanto berkata...

semoga saja apa yang tercantum dalam akhir postingan "ia belajar untuk lebih menghargai wanita yang memakai niqab dan burqa."...benar adanya :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

X-COPY



Configuration After installing, you might want to change these default settings: