Nuffnang Ads

Selasa, November 27, 2012

Tumbuhan Paling Unik Di Dunia

Tumbuh-tumbuhan juga makhluk yang mempunyai banyak ragam dan unik. Ada yang menyeramkan, unik, pelik dan ganas ! Berikut antara tanaman yang mungkin agak aneh dan pelik di dunia :


1. Tumbuhan Aliens ( Makhlik Asing )
Welwitschia Mirabilis


Memang tumbuhan yang satu ini tidak kelihatan menarik, kelihatn seperti longokkan sampah tapi tumbuhan berasal dari Namibia ini memang luar biasa, satu-satunya ! Tumbuhan yanhg hanya mempunyai dua daun, dan satu batang dan sistem akar, cuman itu aja ! Tapi dua daun ini terus tumbuh sampai akhirnya mirip Alien.

Batang tanaman ini makin lama akan makin tebal, tapi tidak meninggi, tinggi maksimum tanaman ini hanya 2 meter saja tapi lebarnya mampu mencapai 8 meter. Umur tanaman ini boleh mencapai 400 hingga 15 abad ! Mampu hidup terus tanpa hujan selama 5 tahun lamanya ! Selain itu, tanaman yang dalam bahasa Namibia disebut Onyanga ini terbukti lazat untuk dimakan baik dimakan mentah maupun dimasak dalam bara. Oh ya, erti nama Onyanga adalah Bawang Padang Pasir !

LIHAT VIDEO :



2. Tumbuhan predators
Dionaea Muscipula


Tumbuhan yang satu ini adalah tanaman predators paling terkenal, kerana aktiviti dan kecekapannya dalam memerangkap mangsa. Pasangan "Daun" yang menjadi ciri khas tanaman ini adalah perangkap yang memilik rerambut yang mirip gigi-gigi tajam yang ultra sensitif, yang dapat merasakan adanya haiwan atau serangga kecil yang datang. Bila rerambut di daun ini tersentuh, maka daun akan menutup dan memerangkap sebarang haiwan kecil yang menghampirinya.

LIHAT VIDEO :



3. Pokok Botol
Baobab

Pokok ini merupakan tumbuhan asli kepulauan Madagascar, Afrika dan Australia. Pokok ini disebut pokok botol, kerana selain bentuknya yang memang mirip botol, pokok ini terbukti memang dapat meyimpan sampai 300 liter air ! Oleh itu pokok ini mampu hidup sampai 500 tahun !

LIHAT VIDEO :



4. Tumbuhan Kebangkitan
Selaginella Lepidophylla


Nama lain bunga ini adalah Bunga Jericho, tumbuhan gurun pasir ini dikenal atas kemampuannya bertahan malahan di saat kekeringan. Pada ketika musin kering, batangnya akan mengkerut dan menggulung menjadi bola. Dan bila adanya air, batang tadi akan melepaskan diri dari gulungannya. Tanaman ini banyak ditemui di gurun Chihuahua.


Sebenarnya ada banyak lagi tumbuhan pelik di muka bumi ini yang masih belum terungkai. . .

LIHAT VIDEO :

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

X-COPY



Configuration After installing, you might want to change these default settings: