NUFFNANG

Jumaat, Januari 11, 2013

ANTARA SEBAB MENGAPA GADIS MALAYSIA PERLU MENGELAK MEMILIKI KEKASIH WARGA NIGERIA


Berulang kali, telinga kita disumbatkan dengan berita kes wanita tempatan, anak dara, janda dan isteri orang dikacau ganggu dek sebilangan lelaki Nigeria nakal menetap di negara kita justeru tidak salah sekiranya jika sesekali kita pula 'mengintai' gadis mereka.

Ibu negara Nigeria, Abuja dan negara itu dibahagikan kepada 36 negeri.


Nigeria mempunyai kepadatan penduduk tertinggi di Afrika, kini dilaporkan mencecah 168 juta orang. Justeru tidak hairan jika kru penerbitan program Nigeria's Next Top Models begitu mudah mencari gadis tinggi lampai dengan bentuk tubuh menawan.

Sekadar mengintai, bukan 'memburu' mereka sehingga ke dalam lif atau berhasrat mengacau isteri lelaki Nigeria.

Tindakan bangsa kita tidak begitu.

Misal kata gadis Nigeria dijodohkan dengan lelaki Malaysia, berikutan perbezaan ketinggian ketara pasti ramai berkata  ...

"Seorang tinggi, seorang rendah, kata orang tua murah rezeki"

Begitulah orang kita, kaya dengan terjemahan berhubung kejadian tersurat mahu pun tersirat.

Biar pun hakikatnya wanita di atas kelihatan bergaya, sebilangan lelaki Nigeria tetap membuat keputusan mencari kekasih wanita warga tempatan sewaktu tinggal di negara ini.

Mereka juga memiliki 'international taste' kekadang berupaya dikecapi. 

Usaha tangga kejayaan.

Jika difikirkan, saya berasa simpati terhadap teman wanita mereka setia menunggu di negara asal.

Jika mampu berkunjung ke Malaysia tanpa perlu tinggal melebihi tempoh waktu ditetapkan, sudah pasti ramai lelaki Nigeria sedang mendakap gadis Melayu, ditarik telinga dan diherdik oleh mereka.

Geram.

Mereka juga bisa mengalirkan airmata.

Namun, lelaki Nigeria tidak boleh dipersalahkan sepenuhnya apabil dilihat selamba memeluk gadis Malaysia kerana sebilangan gadis Melayu, contohnya, menggilai tubuh tegap mereka.

Manakala lelaki dengan pose istimewa ala gay di bawah pasti akan menarik perhatian lelaki menggilai bontot warga tempatan.


Di Malaysia, suspek terbabit melakukan perbuatan di atas boleh didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan kerana  mencabul.

Jika diamati, sebilangan lelaki Nigeria di negara kita memandu megah kenderaan mewah. Samada kenderaan itu dibeli atau disewa, kita tidak pasti. Jika terdapat sebilangan kekasih warga Malaysia terpesona dengan kemewahan ditampilkan itu sekaligus sudi diusung pulang ke Afrika, bersedialah untuk menaiki kenderaan awam panas sambil melalui jalan berhabuk di kelilingi oleh lautan manusia.

Jangan pula selepas itu menghentak kaki sambil menangis air mata darah, menggesa kekasih untuk menghantar pulang ke tanahair.

Tersilap percaturan, hanya jenazah tiba di pangkuan keluarga. Itu pun jika masih ada sisa tulang tertinggal.

Sepanjang menetap di Malaysia, menggunakan visa pelajar kononnya menuntut di pusat pengajian tinggi swasta, kita tidak pernah melihat lelaki Nigeria menagih simpati menjadi pengemis seperti di negara mereka sendiri.

Memenuhi pasar malam Malaysia, lazimnya pengemis berasal dari Kemboja dan Thailand. Maksudnya mereka tidak gemar bersikap meminta-minta secara terbuka di jalanan.

Di negara asal, wanita mereka pelopor projek kebajikan, menyalurkan bantuan makanan kepada kanak-kanak di sekolah.

Di Malaysia, majoriti wanita mereka menampilkan personaliti berbeza. 

Mereka berjalan mendada, amat jarang bercampur-gaul apatah lagi beramah-mesra dengan warga tempatan. Mereka lebih taksub berpeleseran bersama teman lelaki senegara tall, dark dan kekadang tidak begitu handsome. Tubuh mereka juga seringkali didedahkan tetapi malangnya tidak begitu menarik perhatian lelaki warga tempatan.

Sewaktu menyertai pihak berkuasa menjalankan puluhan operasi sebelum ini, setiap kali cuba diperiksa, lelaki Nigeria memaparkan aksi bak di padang bola.

"I didn't do anything man! Why are you arresting me?," teriak mereka.

Mulut mereka juga lancang dan kerap menghampburkan perkataan kesat demi untuk memuaskan hati mereka. Namun sebaik berjaya diberkas dan digari, berikut gaya ditampilkan oleh mereka.

Wajah menagih simpati tidak ubah bak reaksi pemain Garuda Muda sewaktu tewas kepada Harimau Muda dalam Sukan Sea 2011 lalu.

Untuk rekod, sehingga tahun lalu, lebih 1 bilion ringggit wang rakyat Malaysia dilaporkan mengalir ke Nigeria berikutan kejayaan ditempa oleh warga mereka dalam Nigerian Scam, menipu rakyat Malaysia menggunakan internet. 

Tidak hairan, jika semua penjenayah itu hanya bertugas menghadap komputer riba 24 jam sehari, 7 hari seminggu dan 365 setahun. Selang bebeapa hari, ribuan atau ratusan ribu ringgit wang didepositkan ke akaun mereka sebelum dihantar terus ke Nigeria menggunakan khidmat cemerlang Western Union.

Bayangkan betapa banyak perolehan itu jika ditukarkan kepada mata wang mereka.

Baca petikan dari Wikipedia berikut.

'Internationally, Nigeria is infamous for a crime dubbed 419, a type of advance fee fraud (named after Section 419 of the Nigerian Penal Code) along with the "Nigerian scam", a form of confidence trick practiced by individuals and criminal syndicates.[117] In 2003, the Nigerian Economic and Financial Crimes Commission (or EFCC) was created to combat this and other forms of organized financial crime'

Saya juga difahamkan, kini penjenayah Nigeria di Malaysia turut terbabit memperdagangkan wanita mereka sendiri untuk diratah dek pelanggan tempatan.

Hebatkan?

Namun gambar di bawah ini TIDAK mempunyai hubungkait dengan mangsa. Saya sekadar suka melihat kemanisan senyuman model itu.

"Engkau jangan main, sebilangan daripada 'ayam' Nigeria di Malaysia memang cantik, macam Beyonce," dakwa rakan.

Saya sekadar menadahkan telinga, tidak pernah pula menemui bukti kepada kenyataan itu.

Lebih menarik, lazimnya sewaktu suspek kes jenayah, warga Nigeria cuba ditahan oleh polis atau penguatkuasa imigresen,  spontan mereka bertindak ganas. Sedaya-upaya cuba mencari helah untuk  memboloskan diri. Biasanya, suspek diberkas menganggap fizikal penguatkuasa undang-undang negara kita terlalu kecil berbanding saiz tubuh bagak mereka.

Kejadian di Nilai, Negeri Sembilan tempoh hari memberikan isyarat jelas, lelaki Nigeria sanggup merusuh unutk bertujuan membebaskan beberapa rakan mereka diberkas oleh pihak berkuasa. Di negara asal, mereka juga tidak kurang hebat berpiket dan menciptakan huru-hara.



Pada masa sama majoriti mereka barangkali tidak mengetahui fakta, menghalang penjawat awam melaksanakan tugas mereka, satu kesalahan dan boleh di dakwa di mahamah.

Itu belum diambil kira semua maki-hamun tanpa penghujung dihamburkan oleh mereka sudah lali didengar.

Di Nigeria, jika mereka menyeringaikan taring, menampilkan rasa ketidakpuasan hati sekaligus bertindak ganas terhadap pihak berkuasa, pasti padah diundang sekaligus nyawa mereka bisa melayang.

'Nigeria is home to a substantial network of organized crime, active especially in drug trafficking. Nigerian criminal groups are heavily involved in drug trafficking, shipping heroin from Asian countries to Europe and America; and cocaine from South America to Europe and South Africa'

Dalam erti kata lain, mereka juga tidak selamat untuk bermastautin di negara kelahiran.






Di Malaysia, kita tinggal bersama kaum pelbilang bangsa dan agama secara aman. Kita saling menghormati di antara satu sama lain. Nigeria menawarkan konflik dan peperangan di antara penganut 2 agama terbesar, Kristian dan Islam.

Jika ramai gadis tempatan kepingin benar mengikut kekasih hati ke negara asal mereka, tidak mungkin kalau satu hari malang, terkunyah peluru AK-47.

Kunyah seperti menggunyah kacang goreng tetapi pastinya keras banyak.

"Masalahnya, dia orang (warga Nigeria) suka sangat meminum arak di kawasan terbuka. Apabila sudah mabuk, mereka berbuat bising dan mula mengganggu ketenteraman di kawasan sekeliling," dakwa warga tempatan.

Kita harus faham, di negara asal, untuk mendapatkan air bersih, mereka terpaksa bertungkus-lumus apatah lagi mendapatkan bekalan minuman keras.

Di Malaysia, kebanyakkan warga Afrika tinggal di kondominium mewah, dibayar menggunakan hasil titik peluh memperdayakan ramai warga tempatan walhal di negara sendiri majoriti rakyat merempat terpaksa meneruskan kehidupan dalam keadaan serba daif.



Rumah mereka tidak memerlukan lif dan tentunya tidak dilengkapi wifi.

Lelaki Malaysia ramai gemar memelihar kucing kekadang dibeli dengan harga ribuan ringgit. 

Di Nigeria berbeza.

Mungkin kerana itu, 'gigitan' warga Afrika kelihatan berbisa. Sekali gadis tempatan digigit, dengan bersuara manja mereka berkata ...

"Bite me again please"

sumber asal / http://www.mazidulakmal.com/2011/12/antara-sebab-mengapa-gadis-malaysia.html

Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: