Nuffnang Ads

Sabtu, November 23, 2013

SUBHANALLAH VIDEO BATU TERBAKAR SEJAK RIBUAN TAHUN DI TURKI

Kejadian alam ini amat luarbiasa sekali, Kira-kira 80 km sebelah barat daya dari ibu kota daerah Turki "Antalya", bersebelahan dengan bandar Cirali di sebelah barat daya Turki , Ada batu yang terus menyala ia terletak di sebuah gunung yang berbatu dan di dalam batu itu terus mengeluarkan api yang menyala selama ribuan tahun lamanya.



Ada Puluhan nyalaan batu yang terus membakar di bahagian yang berhampiran dengan gunung,sebab-sebab  api menyala masih lagi menjadi misteri. 

LIHAT VIDEO

Rakyat Turki menyebut Batu Terbakar itu dengan sebutan Yanartas dan mereka menganggarkan bahawa api itu telah menyala selama 2500 tahun lamanya.


Selama beratus-ratus tahun yang lalu , para nelayan Turki boleh melihat nyalaan api itu dari laut dan mereka sering memanfaatkannya sebagai penunjuk arah untuk mengemudi arah kapal tapi pada masa ini Batu Terbakar itu sering digunakan oleh para pendaki untuk memasak dan membancuh teh atau sebagai penghangat disaat cuaca sejuk .


Nyalaan api itu menurut beberapa lagenda kuno, telah melahirkan sebuah mitos tentang Chimera. Menurut Mitos Chimera di gambarkan sebagai binatang bernafas api, dengan tubuh dan kepala berbentuk singa, dan sebuah kepala kambing yang tumbuh dari punggungnya, dan ekor yang hujungnya berupa kepala ular.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

X-COPY



Configuration After installing, you might want to change these default settings: