Nuffnang Ads

Sabtu, Februari 08, 2014

GEMPAR AIR LAUT SURUT SELAMA 3 HARI DI BANTEN INDONESIA

PENDUDUK panik dengan fenomena pelik ini.
JAKARTA - Air laut di sepanjang perairan utara Banten semenjak hari Selasa (4-2-2014) hingga hari Jumaat (7-2-2014) tiba-tiba surut selam 3 hari berturut-turut hingga mencapai sejauh satu kilometer jauhnya.


LIHAT VIDEO :




Penduduk setempat, Tio Salim, mengatakan fenomena aneh ini tidak pernah terjadi sebelum ini. Apa yang pelik katanya lagi, di tengah-tengah laut muncul pulau seperti jalan berliku yang menghubungkan antara wilayah Karang Antu dengan pulau-pulau kecil di perairan tersebut.




Fenomena ini membuat penduduk setempat kebingungan sekaligus takut kerana khuatir fenomena tersebut petanda kemunculan tsunami. Sehingga kini, belum diketahui lagi kenapa fenomena surutnya air laut itu boleh terjadi. Pehak berwajib (BMKG) dikatakan telah memeriksa lokasi untuk melihat keadaan dan melakukan pemantauan.

INI JAWAPAN MENGAPA AIR LAUT BANTEN SURUT SELAMA 3 HARI :

LIHAT VIDEO :

FENOMENA  air laut surut secara tiba-tiba di Pantai Karangantu, utara Banten yang terjadi selama 3 hari disebabkan daya tarikkan bulan dan matahari.

Berdasarkan maklumat yang dikumpul dari laman web Meteorologi (BMKG) di Jakarta pada Sabtu lalu, fenomena tersebut terjadi akibat kedudukan bulan dan matahari terhadap bumi.

Biasanya fenomena air laut surut boleh terjadi akibat beberapa kemungkinan seperti gempa bumi kuat yang mengakibatkan dasar laut bergerak naik di sebabkan lantai laut patah atau pecah. Fenomena air laut yang disebabkan patahan tersebut akan menimbulkan tsunami beberapa minit setelah gempa bumi berlaku.

Menurut sumber tiada sebarang pergerakkan gempa bumi di rekodkan setakat berita ini di tulis.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

X-COPY



Configuration After installing, you might want to change these default settings: