NUFFNANG

Rabu, Jun 25, 2014

KES ASIANA AIRLINES: MUNGKINKAH JURUTERBANG CUAI?

KUMPULAN penyiasat Amerika Syarikat yang menjalankan siasatan ke atas kemalangan penerbangan pesawat Asiana Airlines 214 yang terhempas di San Francisco hampir setahun lalu mendakwa juruterbang yang mengemudi pesawat terbabit tidak diberikan latihan lengkap dan sempurna.


Laporan CNN memetik Pengerusi Lembaga Keselamatan dan Pengangkutan Negara AS, Christopher Hart berkata, faktor anak kapal yang kurang diberi latihan dan tidak dibiasakan dengan sistem pengemudian pesawat Boeing 777 telah membawa kepada insiden kemalangan ke atas pesawat yang membawa hampir 300 penumpang dan anak kapal.

Dalam pada itu, laporan akhir yang dikeluarkan oleh pasukan penyiasat mendakwa salah seorang juruterbang pesawat terbabit secara tidak sengaja mematikan salah satu sistem automatik yang mengawal kelajuan pesawat di udara.

Hasil siasatan juga mendapati juruterbang pesawat tersebut turut menangguhkan keputusan untuk mendarat dengan alasan untuk mengelakkan kemalangan walaupun pesawat tersebut didapati terbang rendah.

LIHAT VIDEO

Laporan itu bagaimanapun menolak andaian sistem pengemudian pesawat Boeing 777 sebagai salah satu punca berlakunya kemalangan terbabit.

Malah, pakar penerbangan yang turut menyiasat insiden terbabit juga bersetuju bahawa sistem nagivasi dan automasi pesawat Boeing 777 adalah salah satu sistem pesawat yang paling selamat dan paling canggih dalam sejarah penerbangan.

Pada 6 Julai tahun lalu, sebuah pesawat Boeing 777 Asiana Airlines 214 dilaporkan telah terhempas di San Francisco sehingga mengorbankan tiga penumpang manakala 187 yang lain cedera.

“Sistem automasi pesawat Boeing 777 lebih kompleks, ianya menjadi satu cabaran buat juruterbang untuk memahami sistem tersebut.

LIHAT VIDEO BAGAIMANA KEMALANGAN INI BERLAKU

“Dalam hal in, juruterbang lebih bergantung kepada sistem automatik yang tidak difahami sepenuhnya oleh juruterbang itu sendiri, akibatnya, mereka terbang terlalu rendah dan terlalu perlahan sehingga berlanggar dengan tembok batu di penghujung landasan,” katanya dalam sebuah kenyataan.

Punca kemalangan masih disiasat sehingga kini.

Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: