Nuffnang Ads

Sabtu, Januari 24, 2015

VIDEO: Adik Dah Dapat Tangan Baru – Ainaa

Bagan Serai – Seorang kanak-kanak yang dilahirkan tanpa telapak tangan kanan, teruja apabila dihadiahkan tangan mekanikal oleh seorang individu berhati mulia setelah ibunya memuat naik video anaknya itu di laman sosial sehingga menjadi viral, baru-baru ini.

Ainaa Amanda Shahzali, 7, yang kelihatan riang dan hanya ketawa terus mengenakan ‘tangan baharu’ tersebut sebelum bersalaman dengan ibunya, Habibah Hassan, 42, serta individu yang menyumbangkan hadiah cukup bermakna itu.

“Tak sabar rasanya nak ke sekolah esok, nak tunjuk dekat kawan-kawan dan cikgu. Adik dah dapat tangan baharu,” kata-nya ketika ditemui pemberita selepas menerima set tangan berkenaan di Bukit Merah Laketown Resort di sini hari ini.

Dalam pada itu, Habibah berkata, dia cukup tersentuh apabila anaknya itu membelai pipi dan bersalaman dengannya apabila me-ngenakan tangan baharu tersebut.

“Saya langsung tidak menyangka video yang saya muat naik itu mendapat perhatian umum sehingga menjadi viral dan membantu anak saya mendapat ‘tangan ganti’.

“Saya amat bersyukur dengan pemberian ini dan berharap kehidupan Ainaa Amanda akan lebih ceria. Reaksinya memegang dan menangkap bola ketika diba-ling ke arahnya amat mengejutkan kami semua kerana dia sudah pantas mengendalikan tangan tersebut,” katanya.

Sementara itu, penyumbang tangan berkenaan, Sujana Mohd. Rejab, 47, berkata, dia segera berhubung dengan Habibah selepas mengetahui keadaan kanak-kanak tersebut di laman sosial.

Sujana yang mencipta sendiri tangan mekanikal itu dengan bantuan seorang rakannya selama dua hari berkata, pada kebiasaan, seseorang itu memerlukan masa antara satu hingga ke tiga bulan untuk membiasakan diri menggunakannya.

“Set tangan ini masih di peringkat awal. Apabila adik Ainaa Amanda sudah selesa dan mahir menggunakannya, kami akan membuat penambahbaikan supaya kelihatan lebih kemas dan menarik,” katanya.

Sumber/suara.tv

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

X-COPY



Configuration After installing, you might want to change these default settings: