NUFFNANG

Khamis, Mei 26, 2011

Ubi kemili bentuk kaki

Ubi kemili bentuk kaki tidak akan dijual

PEKAN - "Mak cik akui, ramai orang dari jauh dan dekat datang ke rumah semata-mata mahu melihat dan membeli ubi kemili berbentuk kaki kanak-kanak." 
Demikian kata Juriah Ismail, 71, pemilik ubi berkenaan ketika ditemui di rumahnya di Kampung Tanjung Pulai, di sini semalam.

JURIAH menunjukkan ubi kemili berbentuk kaki kanak-kanak yang menjadi tumpuan dan rebutan orang-ramai di rumahnya di Kampung Tanjung Pulai di Pekan semalam.


Bagaimanapun, Juriah berkata, sehingga kini hatinya tidak terbuka untuk menjual meskipun ubi kemili tersebut pernah ditawarkan oleh sesetengah pihak dengan harga ribuan ringgit.

"Sejak keluar dalam akhbar, rumah kami sering menjadi tumpuan mereka yang ingin melihat sendiri keanehan ubi yang makcik tanam.
"Mereka kagum dan berasa hairan dengan bentuknya yang istimewa tetapi sampai sekarang, mak cik tak berhajat untuk menjualnya kerana dirasakan ia seperti anugerah Tuhan buat kami sekeluarga," katanya.
Juriah berkata, sebelum menemui ubi kemili pelik itu, dia telah menanam ubi jenis itu di belakang rumah sejak beberapa tahun lalu untuk meraih pendapatan sampingan.
"Ubi jenis ini makcik tanam kerana boleh dijual kerana rasanya sedap apabila direbus, boleh dibuat pengat atau digoreng.
"Kini, ubi kemili mungkin semakin sukar didapati kerana tidak ramai yang menanamnya selain ia hanya boleh dicabut setahun sekali,'' jelasnya.
Walaupun begitu, katanya, beliau masih menanam dan menjualnya kepada sesiapa yang berminat dengan harga RM5 sekilogram.
Pada 29 Januari lalu,  Juriah terkejut apabila menyedari ubi kemili yang ditanam di belakang rumahnya berbentuk seperti kaki ketika menggali ubi tersebut.

Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: