Nuffnang Ads

Rabu, Oktober 12, 2011

Haiwan pelik di Bumi

1) Star Nosed Mole ( Si wajah Kembang )
BINATANG...Ke raksaksa ni ?...
Binatang yang sangat pelik dan banyak sesunggut ini di gelar "Star Nosed Mole",mempunyai wajah seakan-akan bunga yang sedang kembang.Ia tinggal didalam tanah yang di korek dengan ke dua-dua belah tanganya.
Si wajah kembang ini mempunyai kuku yang panjang dan tajam.Makanan nya seperti siput,tikus kecil dan cacing.Ia bukan makhluk yang sangat besar saiznya hanya kira-kira saiz tangan manusia.

Mempunyai 22 sesungut yang bertindak sebagai radar untuk mengesan makanan.Binatang pelik ini banyak ditemui di Kanada dan Pantai Timur Amerika Syarikat.



           



2) Ikan berkaki empat (Mexican Walking Fish)

COMELNYA...Ikan ni...
Ikan berjalan Mexico juga di gelar "Raksaksa air mexico" atau pun ikan berkaki empat ini di ambang kepupusan kerana di ancam pemusnahan habitat dan pencemaran air.Ia tinggal di  Perairan
Mexico.Ikan ini benar-benar comel, bukan?
Link : http://www.treehugger.com/files/2008/11/ubercool_mexica.php

     

3) Giant Coconut Crab (Ketam Gergasi)
BESARNYA...Ketam ni,betul ke ni ?
Ketam kelapa (Birgus latro) Artropod sejenis ketam daratan terbesar di dunia. Ia dikenali kerana kebolehan untuk memecahkan kelapa dengan penyepit yang kukuh untuk memakan isi kelapa..

Ia kadang kala dipanggil ketam perompak kerana ada ketam kelapa di katakan gemar mencuri barang-barang berkilat seperti pasu dan barangan perak dari rumah-rumah dan khemah-khemah.

Ketam kelapa adalah sejenis ketam tanah yang besar yang boleh dimakan juga di kaitkan sebagai ketam pertapa kerana saiznya yang besar,ia ditemui di Lautan Hindi dan Pasifik tropika. Ia memakan kelapa untuk hidup! Bagaimana jika anda berada di sebuah pulau dan mencari ketam yang lebih kurang 3 kaki dari kepala ke ekor dan berat sehingga 40 paun, dengan sepasang penyepit yang besar yang cukup kuat untuk membuka kelapa! Ketam ini boleh memanjat pokok juga, tetapi ia hanya makan kelapa yang telah jatuh ke tanah.Daging ketam kelapa telah dianggap sebagai makanan istimewa penduduk tempatan.

Ketam ini dijual sebagai haiwan kesayangan di pasaran seperti Tokyo, tetapi saya dapati sukar untuk mempercayai orang mahu makhluk seperti itu di rumah mereka. Ia bukan sahaja kelihatan pelik dan saiz yang besar, tetapi juga ngeri dengan kekuatan ketam ini. Jika anda tidak berhati-hati, Ketam Kelapa dengan mudah dapat menghancurkan salah satu anggota badan anda. Cuba fikirkan, jika ia boleh menghancurkan kelapa, apa yang ia boleh lakukan untuk lengan anda.
Link : http://en.wikipedia.org/wiki/Coconut_crab




Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

X-COPY



Configuration After installing, you might want to change these default settings: