NUFFNANG

Isnin, Jun 04, 2012

Subhanallah rakaman awan ribut terbesar berserta petir seperti UFO.

Luar biasa...kelihatan seperti kapal makhluk asing tetapi awan berbentuk piring ini sebenarnya adalah awan petir yang dipanggil 1 supercell


Ia kelihatan seperti senario dahsyat dari blockbuster Hollywood.Walaupun ia kelihatan seperti kapal angkasa UFO, gambar yang luar biasa ini sebenarnya menunjukkan awan ribut petir yang dikenali sebagai supercell.Mengerikan,awan berbentuk UFO yang sebenarnya adalah ribut supercell, membimbangkan dan mencurigakan ini berlegar berhampiran Adrian, Michigan, pada 21 Mei 2012.



Ribut terbesar supercell ini mennyebabkan hujan lebat dan angin kencang.Dikenali sebagai 'ibu tornado', mesocyclone boleh menjadi sehingga enam batu lebar dan boleh menghasilkan sebanyak 60 tornado.Ribut petir yang teruk membentuk di mana udara kering yang sejuk bertemu dengan udara lembap tropika yang panas.


Angin ribut mula berpusar dan membentuk corong. Udara di dalam corong berputar lebih cepat dan mewujudkan kawasan tekanan yang sangat rendah yang menyedut lebih banyak udara dan objek ke dalamnya.Dan awan yang berputar menjangkau ke arah tanah dan boleh menjadi puting beliung gergasi.



Jom kita lihat video yang mengerikan ini.

Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: