NUFFNANG

Selasa, Februari 21, 2012

Makhluk menakutkan dari dasar laut ditemui.

Ia kelihatan seperti raksasa dari planet lain. Tetapi inilah makhluk yang terasing yang wujud dibawah lautan.Memeranjatkan gambar-gambar "Polychaeta", atau cacing skala, menunjukkan bagaimana makhluk ini
berkembang dan bertahan dengan tekanan yang melampau lebih daripada 1,000 meter di bawah permukaan air dan persekitaran yang amat buruk tanpa sedikit pun cahaya matahari .

Evolusi,Cacing skala mampu menghadapi persekitaran terburuk yang tidak pernah ditemui di mana-mana bahagian planet kita .
Dunia asing: Suasana laut dalam mempunyai lebih banyak persamaan dengan angkasa lepas daripada planet Bumi.


Ciri-ciri makhluk ini termasuk mulut menakutkan yang boleh bergerak keluar masuk, Menjadikannya lebih mudah bagi mereka untuk memakan mangsanya, ini didedahkan dalam satu siri imej-imej yang baru dikeluarkan oleh penyelidik lautan dalam. Makhluk, yang berukuran lebih daripada dua atau tiga sentimeter panjang, sebahagian daripada ekosistem yang tidak diketahui sehingga 40 tahun yang lalu.

Makhluk ini lebih popular dikenali sebagai 'perokok' atau cacing Skala ,makhluk ini biasanya ditemui di sekitar zon gempa bumi, gunung berapi dan pinggir plat tektonik. Kawasan ini melepaskan air panas melampau dan koktail bahan kimia yang menyediakan rumah untuk makhluk seperti cacing skala.Makhluk ini seolah-olah makhluk asing dari planet marikh yang panas dan gersang.
Menakutkan: cacing Skala mempunyai mulut yang boleh bertukar keluar masuk seperti Alien untuk membantu mereka menangkap mangsa mereka

Saintis berharap untuk belajar tentang potensi hidup di planet lain dengan mengkaji bagaimana makhluk-makhluk ini dapat hidup untuk berkembang tanpa bergantung kepada sinar matahari untuk tenaga. 


Penerokaan: Saintis tidak menolak semakin dalam lautan semakin banyak boleh di temui makhluk-makhluk yang lebih luar biasa.


Cacing skala merangkak di sepanjang dasar laut berhampiran, Menggunakan gigi ganas mereka untuk mengunyah bakteria dan organisma mudah yang hidup di dalam air panas dan banyak bahan kimia. Makhluk ini mendapat tenaga dari kimia dan bukannya fotosintesis, kerana cahaya tidak menembusi pada kedalaman lebih 1000meter kedasar laut.Ini membawa kepada beberapa hubungan yang pelik: cacing skala adalah perumah kepada bakteria tosymbiotic yang boleh memberikan mereka nutrien. 

Sesetengah saintis percaya bahawa cacing skala mungkin bergantung kepada bakteria untuk terus hidup. Keupayaan mereka untuk wujud dalam  keadaan seburuk ini yang tidak diketahui oleh manusia, membuat cacing skala menjadi bahan kajian Daniel Desbruyeres, seorang penyelidik kanan di I'lfremer, Institut Penyelidikan Perancis untuk Carigali Laut. "Jika makhluk ini boleh hidup di persekitaran yang 
buruk,berkemungkinan manusia juga boleh mendiami palnet Marikh yang gersang suatu hari nanti,itulah yang sedang kita kaji pada makhluk ini",Ujarnya.

"Laut dalam alam adalah salah satu habitat yang paling pelbagai di Bumi, namun persepsi kita masih di peringkat awal".

Terselamat: Makhluk yang wujud dalam iklim melampau air dasar laut, serta persekitaran panas melampau yang ditemui berhampiran lohong gunung berapi bawah laut dengan suhu air 375C.

Imej-imej yang menarik secara terperinci yang luar biasa bagaimana cacing skala yang telah berkembang. 


Source : dailymail uk

1 ulasan:

Shafiq berkata...

Agak menyeramkan tapi ini adalah bukti kekuasaan Allah yang mampu menciptakan makhluk yang dapat hidup dalam habitat yang lasak sebegini..

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: