NUFFNANG

Jumaat, Mac 30, 2012

Apam daun rambai

Apakah keistimewaan apam yang menjadi identiti masyarakat Johol, di Negeri Sembilan ini?
APAM Johol juga enak dimakan bersama sambal tumis ikan bilis, madu dan bersama cendol.

APA yang anda gambarkan apabila bercakap mengenai kuih tradisional Melayu yang bernama apam?

Aroma mewangi, bentuk sederhana, tidak melekit serta keenakan rasa merupakan ciri-ciri yang menjadikan apam daun rambai atau lebih dikenali sebagai apam Johol begitu popular di Negeri Sembilan.
Bahkan, apam Johol yang pernah mencuri tumpuan wakil-wakil rakyat dalam Sidang Dewan Undangan Negeri pada tahun 2006 ini begitu istimewa kerana tidak semua pembuat apam ini boleh mengekalkan keasliannya.
Bagaimanapun, bagi pengusaha apam Johol di Kampung Masjid Tua, Johol, Kuala Pilah, Zahariah Mohd Zin, 39, berkata, beliau mula mengusahakan apam Johol sejak tahun 2005 lagi. Keaslian dan mengekal cita rasa asli adalah keutamaan Zahariah.
Daun rambai untuk membungkus apam istimewa ini.

"Apam Johol sudah menjadi salah satu 'identiti' setiap kali orang datang ke Johol disebabkan keenakan dan haruman daun rambai yang menjadi pembalut kepada kuih tradisional ini.
"Kalau hendak dibandingkan dengan apam-apam lain memang ia berbeza walaupun cara memasaknya adalah sama iaitu dikukus. Tetapi keistimewaannya tentu sekali ia lebih enak dimakan malah boleh tahan lama daripada apam-apam sedia ada," katanya ketika ditemui di rumahnya di Kampung Masjid Tua, Johol.
Beliau menambah, semasa mula-mula membuat resipi apam daun rambai ini tiga tahun lalu, beliau telah membuat beberapa eksperimen terlebih dahulu selama seminggu dengan cara pembuatan apam biasa.
Katanya, percubaan berkenaan dilakukan untuk memastikan hasil yang diperolehi menikmati cita rasa apam Johol asli kerana perlu ia perlu mempunyai aroma harum daun rambai, tidak berlekit dan mempunyai reka bentuk menarik.
"Di Johol memang ada beberapa pengusaha lain yang mengusahakan apam Johol ini tetapi tidak ramai. Saya sanggup mempelajari teknik pembuatan apam ini bagi memastikan generasi muda tidak lupa dengan kuih tradisional yang menjadi kebanggaan masyarakat Johol.
"Buat masa ini, saya mampu menghasilkan kira-kira 500 hingga 700 ketul kuih berkenaan sehari dan ia boleh mencecah sehingga 2,000 ketul sehari terutama apabila ada majlis rasmi kerajaan negeri, keraian atau musim cuti sekolah," katanya lagi.
Ujar Zahariah, kalau tempahan terlalu banyak beliau terpaksa menolaknya kerana hanya menjalankan perusahaan tersebut seorang diri dengan dibantu suami dan lima orang anaknya.





Katanya, proses membuat apam itu tidaklah begitu rumit seperti disangka tetapi memerlukan kesabaran dan seni apabila memotong daun rambai tersebut. Ini bagi memastikan kuih yang dikukus nampak cantik serta berkualiti.
"Bahan-bahan yang digunakan juga mudah didapati seperti tepung gandum, gula merah, gula pasir, ibu roti, daun rambai dan bahan 'rahsia'," katanya.
Apabila diajukan apa yang dimaksudkan bahan rahsia, beliau hanya tersenyum dan berkata kalau diberitahu tidak rahsia lagi bahan tersebut.
Hmmm...aromanya yang sungguh harum.

Katanya lagi, beliau memasarkan Apam Johol ini di sekitar Negeri Sembilan, tetapi ada juga tempahan yang diterima dari hotel-hotel di Kuala Lumpur, Selangor, Melaka dan Singapura.
"Selain boleh dimakan begitu sahaja, ia juga enak dimakan dengan sambal tumis ikan bilis, madu malah boleh dicampur dengan cendol. Orang yang menghidap kencing manis juga tidak perlu risau menikmati apam Johol ini kerana ia tidak begitu manis sehingga boleh memudaratkan mereka.
"Saya merancang untuk memiliki sebuah tempat khusus serta menambah tenaga kerja untuk mengeluarkan kuih tradisional ini dalam kuantiti yang lebih besar. Malah, saya juga merancang untuk membuat bengkel memperkenalkan apam Johol dalam masa terdekat bagi memastikan kuih tradisional ini tidak dilupakan khususnya oleh golongan muda," katanya.
Sementara itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Johol, Datuk Roslan Md. Yusof berkata, kuih apam Johol ini mula dikenali sejak beberapa tahun lalu, malahan menjadi salah satu hidangan untuk tetamu kehormat seperti pemimpin-pemimpin negara.
"Kuih tradisional ini mempunyai potensi untuk diperluaskan pasarannya. Kita akan membantu pengusaha supaya produk ini dapat dibuat dalam bentuk sejuk beku, di mana ia boleh dinikmati, bukan sahaja pasaran domestik tetapi luar negara," kata beliau.
Menurut beliau, dengan cara itu orang ramai bukan sahaja boleh menikmati kuih tradisional ini, tetapi pada masa yang sama mampu mempromosi kawasan Johol sebagai destinasi yang wajar dilawati pengunjung.


Resepi Apam Pisang Daun Rambai 

Bahan2 
1 cawan pisang* yang telah dikisar (sukat selepas dikisar) 
1 ½ cawan gula 
3 cawan tepung ~ aye guna 2 cawan tepung aje 
3 sudu besar mentega/marjerin 
2 sudu kecil soda bikarbonat 
1 sudu kecil cream of tartar 


Cara2 
1 Kisar pisang (yang telah dikisar) dengan soda bikarbonat, cream of tartar, gula & mentega/marjerin 
2 Gaul bahan2 yang telah dikisar dengan tepung; sedikit demi sedikit 
3 Bungkus dengan Daun Rambai** 
4 Kukus selama 12 minit~ rasanya tak sampai 12 minit- 8/10 minit aje 


* lebih sedap guna pisang kapas/kolek/masam 
** boleh diganti dengan Daun Pisang atau boleh juga dikukus terus menggunakan talam/loyang/acuan lain.


Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: