NUFFNANG

Khamis, Jun 16, 2011

Tonik untuk lelaki



POKOK tongkat Ali mudah dikenali.




SATU lagi khazanah alam yang berkhasiat untuk lelaki ialah tongkat Ali hitam. Daunnya jenis tunggal terbit berselang-seli di sekujur batang. Daun bujur panjang dan meruncing di bahagian hujung, mempunyai urat-urat yang jelas yang melekuk pada permukaan daun hingga daun kelihatan berkedut tetapi berkilat.
Nama saintifiknya Polyalthia bullata King. Seperti tongkat Ali (Eurycoma longifolia) batang tongkat Ali hitam ini melurus dan jarang yang bercabang.
Bezanya batang pokok ini berwarna hitam dan membongkok pada bahagian yang berdaun muda bagi mendedahkan dirinya kepada cahaya. Dengan penampilannya yang s unik, pokok ini mudah dikenali jika berada di kalangan berbagai spesies hutan yang yang berbagai seragam.
Selain tonik untuk lelaki, air rebusan akar tongkat Ali hitam ini boleh dijadikan penawar darah tinggi, sakit jantung dan kencing manis.
"Orang Asli kaum Temuan di Negeri Sembilan menggunakannya untuk mengubat lemah tenaga batin. Mereka memotong akar P. bullata bersama dengan akar dedawai (Smilax myosotiflora), itah tembaga (Smilax calophylla), mentimun tikus (Cyclea laxiflora) serta akar secanang (Lasianthus cyanocarpus) sepanjang 3 sm dan dihiris dan direbus sebanyak satu cekak (3 sm diameter) ke dalam 3 cawan air dan dibiarkan sehingga tinggal secawan air rebusan, kemudian air rebusannya diminum." (Kamarudin Mat-Salleh, A. Latiff - Tumbuhan Ubatan Malaysia - UKM ).



CLICK HERE ! FOR MORE INFO !


BROWSE 6X FASTER WITH OPERA MINI!

Hate the feeling of wanting to Like your friend's FB comment and at the same time, you want to reply your other friend's Twitter comment as well? It is loading oh-too-slow!

Get the legendary Opera Mini with DiGi today! 6x faster Internet browsing so it's faster than ever!

SMS "Opera" to 2000 to download and it is FREE now. Don't forget to share them with your friends!

Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: