Cara-cara tukar minyak hitam Demak Skyline200 |
DEMAK SKYLINE 200 aku... |
Banyak mata menjeling bila time parking...kembang idung... |
Bila meter dah cecah 1000km macam biasalah kena tukar minyak hitam untuk membuang sisa serbuk besi (Istilah otai2 raider la ni) maklumlah piston baru hendak masak.
Nak pergi kedai tukar minyak enjin malas pulak. Tukar sendiri je lah...Ok untuk entry kali ni kita belajar cara untuk tukar minyak enjin, atau sinonim dengan rakyat Malaysia 'Tukar minyak hitam'.
Cara ini ada dalam buku manual Demak Skyline200 sebenarnya. Rajin atau tidak je kita nak membacanya. Dan aku percaya, cara ni juga boleh diguna pakai kat hampir kesemua jenis motor selain Demak Skyline200 cuma mungkin berbeza pada saiz nat bawah enjin dan beberapa faktor lain.
Ok let's start! Bahan-bahan yang diperlukan ialah :
DS200 aku dah standby untuk di servis buat pertama kalinya... |
Cuma perlukan Spanar bulat saiz 17 dan playar dah boleh buat sendiri... |
3- Playar gabung (untuk buka dipstick)...Penutup tempat isi minyak hitam.
4- Corong minyak (Kalau ada...tak de pun tak pe)
5- Surat khabar lama (buat lapik tak payah basuh lantai nanti)
8- Bekas tadah minyak enjin lama (takkan nak tadah pakai tangan)
9- Penyukat cecair (nak sukat minyak)
Aku gunakan minyak ni "PETRONAS Syntium Moto 4SP Fully-Synthetic" 10W-50 Harga sebotol 1 Liter RM 52.00...minyak ni power... |
Dia sorang je yang bersaiz 17. Lain-lain semua kecik saiznya. |
Ok dah kenal pasti, boleh longgarkan nat 17 tu dengan spanar bulat. Longgarkan sahaja, bukan buka habis. |
Pusing ke kiri untuk longgarkan nat 17 tadi. Ingat, "righty tighty, lefty loosey". |
Tips dari pakar enjin : Masa yang terbaik untuk tukar minyak enjin adalah pada waktu enjin panas.. Ya enjin panas, ini bukan gurauan. Ini kerana bila enjin panas, minyak enjin berada dalam keadaan cair dan lebih mudah dikeluarkan.
Bukanlah maksudnya masa enjin sejuk tidak boleh keluarkan minyak enjin, cuma bila anda keluarkan minyak enjin semasa enjin sejuk, kotoran yang mendap dalam enjin mungkin tidak terkeluar bersama minyak enjin lama.
Maka sebab itu disyorkan minyak enjin lama dikeluarkan semasa enjin panas. Anda juga boleh kickstart slow-slow semasa mengeluarkan minyak enjin untuk membantu mempercepatkan proses pengeluaran minyak enjin. Kickstart slow-slow ya, bukan kickstart macam nak start motor. (Nasib baik DS200 ni ada manual kick starter)
Pastikan washer jangan sampai hilang masa bukak nat... |
Pastikan nat diikat ketat bersama washer untuk mengelakkan kebocoran, kalau kat kedai pomen kadang-kadang diorang lupa pasang balik washer ni kena follow up la |
Lagi tips dari pakar enjin : Masa yang terbaik untuk tutup lubang bawah enjin dengan nat adalah pada waktu enjin sejuk.. Haha nampak. Buka masa panas, tutup masa sejuk. Masa panas, semua benda kembang.
Nat kembang, enjin kembang. Kalau tutup jugak lubang bawah enjin tu masa enjin panas, peluang bunga nat rosak (cross-thread) sangat tinggi. Jadi anda kena sejukkan enjin, buka nat bawah enjin, tunggu 1 jam, baru tutup balik (Kalau kat kedai Ah Beng panas2 pun diorang tutup lubang minyak hitam tu) itu lah bagusnya kalau kita tau buat sendiri D.I.Y kata orang Jawa.
Selesai buang minyak enjin lama. Sekarang nak sumbat minyak enjin baru.
Buka dipstick dengan playar gabung atau tangan...kalau kuat la. Pusing kiri untuk buka. Kalau tak nak ada kesan gigitan playar kat dipstick tu, letak kain dulu baru gigit.
Apa lagi kasi tuang itu minyak suci...Masukkan minyak enjin baru kat lubang dipstick berhati-hati...sayang kalau tumpah mahal oii. Aku masukkan 1Liter (sebotol habis).
Sukat lagi dalam point 3 liter untuk cukupkan 1.3 liter jumlah keseluruhan minyak yang perlu diisi dalam enjin.
Cek paras minyak enjin anda. Sepatutnya ngam-ngam antara HI dan LO. Tapi kalau lebih HI sikit, tak apa. Jangan kurang dari LO.
Tegakkan motor atau guna Paddock Stand untuk lihat paras yang tepat |
Kalau tutup tak ketat takut ada makhluk bubuh pasir pulak dalam ni hee... |
Ok dah siap servis...senang je kan... |
JOM LAYAN VIDEO PULAK
Tiada ulasan:
Catat Ulasan