NUFFNANG

Selasa, April 14, 2015

Luarbiasa! Lahir bayi dari sperma ayah yang meninggal dunia

Bayi dikandung menggunakan sperma yang diambil selepas 48 jam bapanya meninggal dunia.
CANBERRA - AUSTRALIA. Seorang wanita telah melahirkan seorang bayi lelaki melalui kaedah 'In Vitro Fertilisation' (IVF) dengan menggunakan sperma yang diambil selepas 48 jam bapanya meninggal dunia.

Sebelum itu, ibu kanak-kanak tersebut terpaksa berjuang di Mahkamah Agung Australia untuk mendapatkan kebenaran untuk menggunakan sperma suaminya yang terbunuh dalam kemalangan motosikal.

Pada mulanya doktor tidak pasti sama ada prosedur tersebut akan berjaya kerana keputusan mahkamah mengambil masa selama dua hari.

Ia bukan kali pertama sperma diambil dari orang mati untuk melahirkan bayi, tetapi ia adalah 18 jam lebih lama daripada yang telah dilakukan pada masa lalu.

Pakar IVF, Steve Robson berkata, ia menjadi luar biasa untuk melibatkan diri dengan membantu seorang wanita yang mempunyai begitu banyak cinta dan keberanian.

“Sebagai sebuah kumpulan kami kagum dengan cinta yang dipunyai wanita ini dan mempunyai daya tahan yang luar biasa terhadap segala rintangan yang dihadapi beliau,” katanya dipetik metro.uk.

Bagaimanapun, wanita tersebut terpaksa pergi ke Canberra dari Adelaide untuk menjalankan prosedur berkenaan kerana prosedur ini diharamkan di Adelaide.

Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: