NUFFNANG

Selasa, November 03, 2015

China Lancar Pesawat Penumpang Buatan Sendiri

Pesawat penumpang C919 buatan China yang pertama telah dilancarkan dalam satu majlis yang diadakan di sebuah hangar berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Shanghai Pudong.
Hebat!!! negara China bukan sekadar boleh meniru apa saja produk yang ada didunia hari ini. Malahan lebih dari itu, terkini negara itu telah mampu membina dan melancarkan kapal terbang penumpang buatan mereka sendiri (C919 Chinese built super jet).


China telah melancarkan pesawat penumpang yang besar sekaligus mencabar dominasi Airbus dan Boeing dalam industri penerbangan komersial.

VIDEO : China Lancar Pesawat Penumpang Buatan Sendiri

Dengan reka bentuk yang terkini, C919, sebuah pesawat dua enjin boleh memuatkan sehingga 168 penumpang, telah dilancarkan dalam satu majlis yang dihadiri oleh kira-kira 4,000 orang.

Pesawat yang dimiliki oleh Commercial Aircraft Corp. of China (Comac) ini dijangkakan akan membuat penerbangan sulungnya pada 2016 dan telah menjalankan ujian penerbangan selama tiga tahun sebelum memasuki ke dalam perkhidmatan komersial.

Ia merupakan satu pencapaian yang besar dalam usaha China untuk menjadikan negaranya sebagai pengeluar pesawat utama dan mengurangkan pergantungan kepada Barat terutama dalam sektor penerbangannya.

Pesawat buatan China ini dijangka berkembang ke pasaran penerbangan udara terbesar di dunia dalam tempoh 20 tahun akan datang, yang memerlukan kira-kira 6,330 pesawat komersial baru bernilai kira-kira $ 1 trilion.

“China menawarkan pasaran hebat, bakat kejuruteraan yang hebat dan kos yang agak rendah. Membangunkan industri pesawat negara menjadikannya ia masuk akal,” kata perunding industri Richard Aboulafia, yang dipetik oleh Associated Press.

VIDEO : China Lancar Pesawat Penumpang Buatan Sendiri

C919 dibina bertujuan untuk memberikan persaingan kepada pesawat penerbangan Airbus A320 dan Boeing 737 di pasaran global hari ini.

Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: