Nuffnang Ads

Sabtu, Februari 11, 2012

Awas, Menyalakan Lampu Kabut mengundang Kemalangan


Awas-Menyalakan lampu kabut atau spotlight di waktu malam sering kali dilakukan pemandu kereta kerana kelihatan cantik di malam hari. 

Namun dalam satu kajian di katakan, menyalakan lampu kabut atau spotlight pada waktu yang tidak tepat, ketika cuaca baik tidak berkabus boleh menyebabkan berlakunya kemalangan.


Lembaga insurance Inggris Swiftcover dalam fail syarikatnya mengatakan, akibat penyalahgunaan lampu kabut atau spotlight terjadi 300.000 kemalangan dalam tahun 2011.
Spotlight Cantik dan hebat tapi boleh mengundang kemalangan.
Kajian itu menyebutkan juga jika 1 dari 5 pemandu membiarkan lampu kabutnya atau spotlight menyala kerana mereka merasakan lampu depan kurang terang.


14 peratus orang yang ditanya mengatakan menyalakan lampu kabut atau spotlight membuat kereta mereka kelihatan lebih hebat di jalanraya.


"Pemandu muda yang berusaha ingin kelihatan hebat dengan menyalakan lampu kabutnya atau spotlight sangat tidak bertanggung jawab dan membahayakan pemandu lainnya," ujar Chief Swiftcover Robin Reames.


"Lampu kabut atau spotlight di rekabentuk secara khusus untuk tujuan tertentu. Yakni membantu pemandu ketika jarak pandangan sedikit dan kurang jelas. Penyalahgunaan lampu kabut atau spotlight boleh menyilaukan dan mengganggu pemandu lain, seperti yang terlihat pada hasil penelitian kami," ujarnya.


Bagaimana menyalakan lampu kabut atau spotlight yang betul? Reames menyatakan jika Anda boleh melihat 100 meter ke depan maka lampu kabut atau spotlight harus dimatikan.

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

X-COPY



Configuration After installing, you might want to change these default settings: