Nuffnang Ads

Jumaat, Julai 13, 2012

Semangat tatu Iban

KISAH si pemenggal kepala di Sarawak sangat dekat dengan kehidupan artis tatu keturunan Iban, Ernesto Kalum, 39. Walaupun sebahagian besar usianya dihabiskan di bandar raya Kuching, Ernesto tidak pernah lupa asal-usulnya yang bermula di rumah panjang kaum Iban di tebing Sungai Saribas, Betong.

"Saya pernah menyaksikan lelaki tua Iban memiliki tatu di tangan tetapi bilangannya sangat sedikit. Mereka hanya boleh ditemui di penempatan hulu sungai, jauh di pedalaman," kata Ernesto, bekas budak penghantar piza yang kini terkenal di kalangan peminat tatu antarabangsa kerana menggunakan teknik tradisional Iban untuk mencacah tatu.
Suatu ketika dahulu, lelaki Iban akan mencacah tatu berbintik kecil di tangan, dipanggil tegulun, yang menandakan mereka pernah memenggal kepala musuh. Bilangan tatu itu bergantung kepada berapa banyak mangsa yang mereka berjaya bunuh.
Ernesto ialah pengasas dan pemilik kedai tatu, Borneo Headhunters Tattoo & Piercing di Kuching. Walaupun memiliki ijazah undang-undang dari sebuah universiti di Britain, pada tahun 1999 beliau mengembara ke kawasan-kawasan pedalaman di Kapit, Lubok Antu, Layar, Sibu dan Miri untuk bertemu orang-orang lama bagi mengetahui motif, falsafah dan teknik tradisional yang digunakan untuk membuat tatu.
Teknik Kuno


HANYA individu yang berjiwa kental sahaja sanggup mengharungi keperitan paluan jarum halus dan kayu pengetuk untuk mendapatkan tatu bermotif bunga terung ini.


LIHAT VIDEO



"Ini cara saya mengangkat martabat budaya kaum saya," ungkap Ernesto yang memilih teknik mengetuk yang telah digunakan sejak beratus tahun lalu berbanding mesin sebagai simbolik kecintaannya pada etnik Iban.
Katanya, ada kekuatan spiritual yang terkandung dalam setiap motif tatu orang Iban.
"Kini ekspresi motif tatu tidak lebih kepada satu jenis seni," ujar lulusan Sekolah Undang-Undang Wolverhamptom, England ini.
Menurut Ernesto, teknik membuat tatu secara tradisional itu sebenarnya sudah pupus semasa beliau melakukan kajian.
"Apa yang saya pelajari ini hanya melalui cerita orang lama iaitu secara teori kerana mereka sendiri bukanlah pembuat tatu," katanya.
Teknik tersebut menggunakan sebatang kayu yang berjarum di hujungnya serta pemalu kayu.
"Perlahan-lahan, pemalu kayu tersebut akan diketuk bagi memasukkan dakwat yang berwarna hitam ke dalam kulit pelanggan," jelasnya sambil menunjukkan peralatan tatu tradisional tersebut.
Bagi memastikan kuantiti dakwat yang memasuki kulit adalah sama, latihan berterusan harus dilakukan bagi mendapatkan kesan yang memuaskan.
Jelas Ernesto, teknik lama itu mengalami evolusi selama 150 tahun atau lebih lama dengan rata-ratanya mempunyai motif abstrak dan monotone (mendatar).
Melalui kajian yang dilakukan, Ernesto mendapati motif yang terhasil merupakan kombinasi antara realiti dan mitos yang selari dengan persepsi masyarakat Iban terhadap alam semula jadi.
Penasihat filem








KESABARAN menjadi kunci utama dalam menghasilkan tatu Iban secara tradisional.



"Itulah yang membezakan antara tatu Iban dan tatu moden khususnya dari negara Barat," katanya yang pernah menjadi penasihat tatu dan rekaan dalam filem Sleeping Dictionary yang dibintangi oleh Jessica Alba.
Minat dan usaha Ernesto menaikkan martabat tatu tradisional Iban terbalas apabila beliau memenangi dua anugerah HP Giger dalam kategori Best Tribal Tatoo dan Respect to the Tatoo pada tahun 2000.
Mengimbas kembali pengalaman pertama mencacah tatu, Ernesto ketawa besar sambil berkata: "Huruf S untuk Superman. Tatu itu saya buat sekadar eksperimen dan suka-suka."
Berkongsi cerita, di tubuhnya sendiri terdapat 18 tatu yang setiap satunya mempunyai cerita tersendiri termasuk motif bunga terung di bahu dan naga di lengan kirinya.
Bercerita tentang si pemenggal kepala, jelas Ernesto, bukan sembarangan orang boleh mencacah diri mereka dengan motif tegulun.
Sasaran musuh


FILEM Sleeping Dictionary lakonan Jesica Alba turut menerima sentuhan tatu etnik Iban.

LIHAT VIDEO


"Banyak implikasinya. Paling tidak, pemilik tatu mengayau (memenggal kepala) sering menjadi sasaran musuh ketika berperang," katanya.
Meskipun begitu, hingga kini, motif lain seperti bunga terung yang bermaksud bejalai (berjalan) masih lagi digunakan oleh golongan muda.
Ungkap Ernesto, motif tersebut melambangkan lelaki yang telah dewasa dan keluar daripada jagaan ibu bapa.
"Sebagai penghargaan dan meraikan keberanian serta kematangan lelaki yang keluar mengembara, tatu tersebut akan dicacah," katanya sambil menunjukkan tatu bunga terung yang terdapat pada bahunya.
Pegawai Pusat Maklumat Warisan, Perkampungan Budaya Sarawak, Stanly Marxpison Leo, berpendapat, meskipun aktiviti memenggal kepala yang cukup sinonim dengan orang Iban telah lama dihentikan, kehebatan pemenggalnya terus diperkatakan sehingga hari ini.
"Salah satu cara ialah dengan mencacah tatu. Walaupun simbol tatu mengayau tidak digunakan, namun mempunyai tatu cukup berkait rapat dengan spiritual mengayau itu sendiri," katanya.
Dalam adat lama orang Iban, kata Leo, setiap ukiran tatu daripada motif tertentu dipercayai akan menjadi lampu ketika kematian.
Jelasnya, lampau atau sedayan yang berpunca daripada tatu di tubuh pemakainya akan menerangi pemiliknya di dalam kubur.
"Justeru, semakin banyak tatu, semakin terang kubur seseorang itu. Sekiranya tiada, maka laluan suci individu itu akan gelap atau tidak akan berjumpa langsung," ujar Leo.
Asap tengkorak


ANTARA peralatan antik mencacah tatu.BAWAH: BIARPUN hanya menggunakan peralatan ringkas,impaknya cukup tinggi pada peminat tatu.


Beliau berkata, mengukir tatu tegulun akan diikuti dengan pelbagai ritual lain. Apa yang pasti, menggantung tengkorak di atas pengasap khas di tengah rumah panjang adalah salah satu ritualnya.
"Mengasap itu juga bertujuan mengawet tengkorak serta menghilang bau busuk di dalam rumah," tambah beliau.
Menggantung dan mengasap tengkorak musuh yang digantung di ruang ruai rumah panjang turut memberi beberapa petanda kepada penghuni rumah itu sendiri.
"Salah satu petanda, mereka telah mencapai kemenangan dalam peperangan yang disertai. Petanda yang lain ialah sebagai cara untuk menamatkan waktu berkabung sekiranya berlaku kematian di rumah panjang," kata lelaki yang mempunyai susur galur pewaris pemburu kepala itu.

sumber

2 ulasan:

Ziao yin berkata...

Org Iban Hormat Melayu kat Borneonie. Sbb org Iban digelar Sea Dayak. Org Iban Panggil Org Melayu Anak Laut (org Laut).

Bagi org Iban, Melayu borneo sama saja, tiada beza. Kalo kelahi guna ilmu didada, beradu siapa paling terer guna ilmu, parang terbang, terbang jd burung, ilmu tepoh, tampar jd bodoh, dan mcm2. Sbb tu dihormati bangsa melayu.

Sbb tu kisah sbnr org madura dulu, org melayu yang tetak palak madura, ilmu terbang pelik sbb dah dicabar oleh org madura. Madura kata dayak org kafir, melayu pengecut. Skali tengok, lepas perang Dayak maaf kan Madura tp org Melayu x. Sampai skrg Org Madura x dpt diam di kepualaun kalimantan barat. Imam aku bagitau Imam madura.

Org Iban Hormat org melayu Borneo. Sbb tu Pahlawan Rentap Amat Hormat Sarip Masahor Ketua Sungei Saribas. Saribas empunya Iban. Ketuanya Org melayu. Adat hormat menghormati dah lama diantara Melayu Borneo Dan Iban. Yalah Sama Org Laut.

Sampai Sekarang org Cina Sarawak Takut Dgn Iban. Kdg2 Cina Ingat Diorg Gangster sbb tu tunjuk2 tatu and samurai And panggil geng byk2. Kalo Iban Sepuluh mari, Mulut diorg Diam, Tangan Kerja lah Apa Lagi2. Parang Terbang Hinggap Leher Putus. Gengster manapun, pakai mulut ja lebih. Kalo perang ha tengok sapa terer. Dah mati ambil darah ckit letak dalam mulut, bagi spirit.

ban kata Oleh kerana org Melayu Borneo sekarang dah Ada Ajaran Islam, DIorg tak seganas dulu, sbb tu cina buli org melayu serawak. namun jika tahap kesabaran membuak2, x xpt dipadam. Mengamuk lah jawab nya. Iban Sedia membantu spt kes Madura. Iban Tolong ckit2 ja bantai org madura.

Nak tahu beza bangsa org. Guna Ilmu Hidung. Cium dah tau dia bangsa madura.

namialus67 berkata...

Terima kasih banyak2 Ziao Yin atas respon anda dengan post ini.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

X-COPY



Configuration After installing, you might want to change these default settings: