NUFFNANG

Selasa, Julai 22, 2014

TRAGEDI MH17: JET PEJUANG UKRAINE DIDAKWA TERBANG BERHAMPIRAN MH17 SEBELUM NAHAS

Pesawat pejuang jenis SU-25 yang didakwa Rusia terbang berhampiran MH17 beberapa ketika sebelum kejadian.
 Rusia menyatakan rekodnya menunjukkan sebuah pesawat pejuang Ukraine terbang berhampiran dengan pesawat Penerbangan Malaysia (MAS) MH17 sejurus sebelum ia terhempas dan Kiev dan menafikan dakwaan bahawa mereka membekalkan sistem peluru berpandu atau senjata lain kepada pemisah Ukraine.

Dalam satu taklimat khas, dua pegawai tinggi tentera Rusia membentangkan kes terhadap Ukraine dengan menunjukkan beberapa carta dan imej.

Mereka turut mendakwa bahawa terdapat satelit Amerika Syarikat berada di kedudukan atas Ukraine ketika kejadian.
Pesawat pejuang SU-25 Ukraine
Lef Jen Andrei Kartopolov berkata, pesawat milik MAS itu juga tersasar ke utara dari laluan asal manakala pesawat pejuang SU-25 Ukraine yang biasanya dilengkapi peluru berpandu udara ke udara, dirakam berada hampir dengan pesawat Boeing 777 itu.

Jet terbabit didakwa berada sekitar tiga hingga lima kilometer berhampiran pesawat MH17 yang 'tersasar dengan jarak maksimum 14 kilometer dari laluannya ke utara”.

"Apakah matlamat sebuah pesawat tentera terbang di laluan pesawat awam hampir pada masa sama dan pada ketinggian sama? Kami ingin mendapatkan jawapan kepada persoalan ini," katanya.

Kementerian Pertahanan Rusia turut mengesan kegiatan luar biasa stesen radar yang digunakan untuk mengendalikan sistem peluru berpandu pada hari tragedi terbabit.

"Dari 17 Julai (Khamis) tahap operasi stesen radar Ukraine meningkat kepada maksimum," katanya.

Menurutnya, tujuh stesen radar beroperasi hampir dengan kawasan tragedi pada Selasa, lapan pada Rabu dan sembilan pada hari nahas iaitu Khamis.

Sambil merujuk data, beliau berkata, selepas nahas itu hanya empat stesen radar beroperasi pada Jumaat dan hanya dua pada Sabtu.

Walaupun dalam taklimatnya Kartopolov secara spesifik tidak menamakan Ukraine sebagai pihak yang menembak jatuh pesawat MH17, tetapi berdasarkan bukti dan data yang didedahkan ia dipercayai cuba mengaitkan Ukraine.

Ini adalah dakwaan pertama Rusia beserta bukti bagi menafikan tuduhan yang mengaitkan negara bekas komunis itu dengan nahas MH17.

Pesawat MH17 membawa 283 penumpang dan 15 anak kapal ketika itu sedang dalam perjalanan dari Amsterdam ke Kuala Lumpur apabila ia terhempas di Ukraine.

Ia berlepas dari Amsterdam pada 12.15 tengah hari (waktu Amsterdam) pada Khamis dan dijangka tiba di Lapangan Terbang Antarabangsa KL (KLIA), Sepang pada pukul 6.10 pagi Jumaat.

SUMBER

Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: