NUFFNANG

Isnin, April 29, 2013

AIR MINERAL UNTUK RADIATOR KERETA


Sepertimana ramai yang mengetahui air mineral adalah baik untuk kesihatan tubuh badan dan berjaya mengekang kemasukan banyak penyakit untuk tubuh.Air mineral yang asli adalah air yang diambil dari bawah tanah sekitar kedalaman 320 kaki dan disuling. 

Kajian juga menyatakan bahawa kandungan asas seperti kalium,magnesium,sodium,potassium chloride dan sulphate adalah kandungan asas dalam air mineral.(rujuk tulisan Dr.Zubaidi di drzubaidi.com)

Memang ada terdapat juga air mineral adalah air paip yang melalui proses penyulingan dan digunakan sebagai air minuman seharian. Air minuman yang sebegini memang tidak sesuai digunakan untuk air radiator.

Guna air mineral dalam radiator

Ramai juga yang mengetahui bahawa air mineral adalah baik untuk kesihatan sistem penyejukan enjin kereta.Ini telah terbukti dimana banyak bengkel kereta di seluruh Malaysia telah menggunakan air mineral untuk dituangkan ke dalam radiator.

Di samping menyejukan enjin ,air mineral juga mampu merawat dan menurunkan kepanasan enjin sekitar 30-50 peratus ke tahap yang dikehendaki untuk kipas ,thermostat dan water pump menjalankan tugas masing-masing dalam sistem penyejukan enjin kereta.

Dalam keseluruhan jenama air mineral yang banyak dijual di Petronas,Esso,Shell dan pasaraya,jenama yang dipilih dan telah terbukti  berkesan untuk sistem penyejukan air kereta adalah jenama Spritzer.

Nota:-Telah diuji sendiri oleh mekanik kerosakan kereta

Jenama Spritzer ini memang mempunyai keupayaan merawat radiator dan juga dapat mengawal pembentukan lumut hijau dalam hose dan pada thermostat.

Lumut hijau berkeladak atau aluminium corrosion pada thermostat pada umumnya akan menjadikan kepanasan air dalam radiator bertambah sekitar 20 peratus dan keburukan ini akan berlarutan sehingga menyekat thermostat dari melakukan mengembang untuk auto kipas berfungsi dengan baik.

Gabungan air mineral dan coolant

Coolant sepertimana yang kita ketahui penggunaannya juga adalah untuk memberikan sejuk sempurna pada enjin kereta sekaligus berupaya menambahkan prestasi enjin.

Wajib diketahui juga bahawa prestasi enjin mudah menurun disebabkan kepanasan pada sistem penyejukan.Tahap kepanasan yang tidak sesuai kadangkala melebihi paras setengah pada penunjuk meter adalah tidak baik untuk prestasi enjin.

Coolant juga terdapat kualiti yang diperlukan untuk untuk digabungkan dengan air mineral supaya sesuai digunakan dalam radiator.kandungan silikon dan asid amino dalam coolant harus diketepikan.

Ini bermakna jika memilih coolant pastikan kedua bahan silikon dan asid amino tidak terdapat dalam coolant yang akan digunakan.Coolant berkualiti tinggi seperti ini biasanya dilabelkan dengan long life coolant.

Ethylene Glycol

Ethylene Glycol adalah bahan beracun yang digunakan dalam pembaikan coolant kereta.Ethylene Glycol ini agak bahaya jika tertelan atau terhidu dengan banyak lebih-lebih lagi untuk wanita yang membawa kandungan.

Ethylene Glycol ini digunakan biasanya pada coolant kereta Nissan dan terbukti berupaya memberikan perawatan yang baik untuk melawan lumut aluminium dari menyelaputi radiator.Bahan tambahan ini juga berupaya  memberikan keupayaan tambahan  untuk prestasi enjin.Olehitu jika anda memilih coolant pastikan coolant tersebut mengandungi ethylene glucol sebagai bahan tambahan.

Keberkesanan air mineral

Tulisan ini bukan sekadar memberikan pengajaran kepada pengguna kereta supaya menuangkan air mineral kedalam radiator malah ingin juga mengalihkan pandangan pengguna supaya tidak menggunakan air paip untuk menambahkan air dalam radiator dan juga setelah proses flush radiator.

Walaubagaimanapun jika sistem penyejukan kereta mengalami kerosakan water pump seperti tidak berpusing atau telah karat dan mengeluarkan air menitik sebagai tanda perlu ditukar,air mineral yang ditambahkan memang tidak akan membantu untuk membaiki sistem penyejukan kereta.

Apa yang perlu ialah menukar water pump dengan yang baru begitu juga jika kipas radiator tidak berfungsi anda perlu tukar motor kipas dahulu kemudian menggunakan air mineral untuk radiator dalam menambahbaikan sistem penyejukan enjin.

Nota:-Lakukan proses flush radiator (buang air),buka skru dibawah radiator,gunakan 1/2 long life coolant dan 1/2 air mineral 





Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: