Nuffnang Ads

Selasa, September 22, 2015

Ketahui 8 Bunga Yang boleh Merawat Penyakit

Setiap penyakit itu pasti ada penawarnya. Apa yang penting kita tidak putus asa berusaha dan berdoa agar ketemu penawar yang mujarab yang mampu menyembuhkan sesuatu penyakit itu.

Harus diingatkan juga, jangan hanya bergantung pada perubatan moden semata kerana anda perlu tahu juga bunga ciptaan tuhan yang bukan hanya cantik dipandang malah ia juga menyimpan banyak manfaatnya. Ketahui rahsia alam ini.

1 - Senduduk Putih

Minyak yang dihasilkan dari bunganya sesuai untuk merawat sakit mata, ketumbit, kelesuan, sakit telinga, dimasuki serangga, telinga bernanah, sakit kerongkong, gatal, batuk berpanjangan, senggugut dan pelbagai.

Beberapa kes seperti penyakit lumpuh, terkena santau, kanak-kanak lambat berjalan atau lambat bertutur telah dikatakan berjaya diatasi melalui penggunaan khasiat senduduk putih anugerah Ilahi.

Amalan memakan pucuk muda senduduk putih dikatakan secara tradisi boleh membantu mengawal risiko serangan penyakit darah tinggi dan juga kencing manis.

Menurut orang-orang tua jika dimakan 5 kelopak bunga senduduk putih setiap hari boleh awet muda dan menaikkan seri wajah. Ia juga sering dikaitkan dengan misteri alam mistik. Senduduk putih juga dikatakan berasal dari alam bunian...Wallahu a’lam.

2 - Bunga kenanga

Minyak ekstrak dari bunga ini di aplikasi dalam perubatan aroma teraputik yang boleh merehatkan jiwa, menghilangkan tekanan, insomia, mengubat tekanan darah tinggi, melancarkan haid bagi kaum wanita dan mengatasi masalah mati pucuk (impoten) untuk lelaki.

Dipercayai juga berkesan untuk demam biasa atau demam malaria, bronkitis dan asma. Minyaknya juga selalu digunakan untuk produk kosmetik bagi mengurangkan garis penuaan iaitu sebagai penggalak kepada pertumbuhan sel-sel baru, merawat jerawat dan berkaitan dengan masalah rambut.

3 - Bunga Mawar

Selain dijadikan sebagai bunga potong, ia digunakan untuk antidepresi, antiviral, antiradang dan sumber vitamin C.

Minyak mawar yang di ekstrak dari kaedah penyulingan dan penguapan kelopaknya boleh dijadikan parfum. Mawar juga dapat digunakan dalam produk teh dan jeli.

4 - Bunga Melati

Tanaman ini berkhasiat menurunkan panas badan dan menghilangkan bengkak.

Ia juga dipercayai boleh digunakan untuk pemulihan emosi dan memperkuat inspirasi artistik dalam diri seseorang kerana kemampuannya mensimulasikan sisi kanan otak.

5 - Kembang cina

Selain ditanam sebagai tanaman hiasan, spesies tanaman ini juga bermanfaat untuk mengubat penyakit seperti diabetes mellitus, demam, atau jika mengalami kesukaran membuang air besar. 

Dalam masyarakat Cina, ia sering digunakan sebagai ubat perancang keluarga

6 - Kemuning

Bersifat pedas, pahit , hangat dan mempunyai kandungan kimia yang tinggi. Dari sudut perubatan, ia dimanfaatkan sebagai ubat pemati rasa, penenang, penghilang radang, dan pelancar peredaran darah.

Sekiranya daun dan bunganya digiling halus dan disapukan ke badan, ia akan membuatkan kulit seseorang wanita kelihatan lebih cantik, halus dan bersih.

7 - Kemboja Getah putih

Tanaman ini mengandung elemen yang dipercayai dapat mencegah pertumbuhan bakteria. Bunganya bermanfaat sebagai ubat untuk menurunkan panas badan, meredakan batuk dan melancarkan proses membuang air besar.

Unsur yang terdapat di dalam kulit batangnya pula dapat menyembuhkan tumit yang pecah-pecah.

8 - Bunga tanjung

Digunakan untuk merawat penyakit ruam, menghilangkan bau nafas dan untuk mencuci luka

Tiada ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

X-COPY



Configuration After installing, you might want to change these default settings: