NUFFNANG

Ahad, Disember 02, 2012

Perokok cilik Indonesia

KETAGIHAN merokok yang melanda segelintir kanak-kanak berusia bawah enam tahun di seluruh dunia harus ditangani segera.
AGAK sukar untuk mempercayai seorang kanak-kanak, Aldi Ilham, 8, yang berasal dari Sukabumi, Indonesia merokok di hadapan rumahnya dan boleh menghabiskan dua kotak rokok sehari tanpa dimarahi oleh ibu bapa.

Dia yang mula merokok ketika berumur empat tahun itu enggan ke sekolah dan hanya bermain serta menghisap rokok sepanjang hari.

LIHAT VIDEO :

Walaupun jika dilihat pada umurnya, ia amat mengejutkan tetapi pemandangan sebegini bukanlah sesuatu yang asing di Indonesia. Dianggarkan satu juta kanak-kanak di Indonesia di bawah umur 16 tahun di negara itu menghisap rokok dengan satu per tiga daripada mereka merokok sebelum berumur 10 tahun.

Selain Aldi, seorang lagi kanak-kanak, Ardi Rizal yang kini berumur empat tahun pernah mengejutkan dunia kerana menghisap rokok sebanyak 40 batang rokok sehari ketika berusia dua tahun. Dia akan membuat perangai jika ketagihan rokoknya tidak dipenuhi.

LIHAT VIDEO :

Ardi menjadi terkenal setelah klip videonya sedang menghisap rokok tersebar luas di internet.

Hasil kaji selidik dengan sokongan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) dan Pusat Bagi Kawalan dan Pencegahan Penyakit Amerika Syarikat yang disiarkan September lalu mendapati, kadar perokok lelaki Indonesia adalah yang tertinggi di dunia.

Hampir dua per tiga daripada golongan lelaki berumur lebih 15 tahun adalah perokok. Bilangan kanak-kanak yang menjadi perokok juga bertambah dengan peningkatan tujuh kali ganda dalam masa kurang sedekad.

Menteri Kesihatan Indonesia, Nafsiah Mboi mengakui bahawa negara itu sukar menghentikan tabiat merokok penduduknya.

"Hasil kajian juga mendapati hampir suku daripada golongan remaja di negara ini merupakan perokok tetap," ujarnya dalam satu temu bual bersama sebuah stesen televisyen, Channel 4 di Britain baru-baru ini.

Had umur
ALDI ILHAM menghisap rokok sepanjang hari di rumahnya di Sukabumi, Indonesia.

Senario itu dilihat berikutan penguatkuasaan undang-undang yang amat lemah di Indonesia dan tiada had umur minimum ditetapkan bagi pembeli rokok selain tiada pendidikan mengenai bahaya rokok diberikan kepada penduduknya.

Indonesia sendiri adalah antara negara termasuk Korea Utara dan Zimbabwe yang gagal menandatangani perjanjian tembakau WHO yang melarang pengiklanan, promosi dan penajaan produk tembakau serta larangan terhadap jualan rokok kepada mereka di bawah umur.

Berdasarkan kod etika terbabit, tidak sepatutnya ada iklan rokok dalam lingkungan 100 meter dari kawasan sekolah. Tetapi realitinya, iklan berkenaan jelas dipaparkan pada papan iklan yang memaparkan merokok sebagai gaya hidup moden dan perlu diterima oleh semua golongan muda.

"Indonesia sukar menandatangani perjanjian itu kerana negara ini menerima hasil daripada cukai tembakau. Industri tembakau itu sendiri menyediakan kira-kira 10 juta peluang pekerjaan membabitkan 10 peratus daripada hasil negara secara keseluruhannya," jelas Nafsiah.

Mengikut WHO, tembakau dikaitkan dengan kematian sebanyak enam juta orang di seluruh dunia setiap tahun. - NOOR SYAHIDATOOL AQMA MOHD. NOOR

LINK

Tiada ulasan:

NUFFNANG

X-C/P



Configuration After installing, you might want to change these default settings: